onsdag den 28. december 2011

7 milliarder

Føler De Dem klaustrofobisk, spørger en journalist i International Herald Tribune. Det er De ikke alene om. For sådan havde stort set alle det den mandag i november, hvor det blev meddelt, at vi nu er 7 milliarder mennesker på kloden. Bortset fra at ingen ved, om vi præcis er 7 milliarder – eksempelvis har U.S. Census Bureau regnet ud, at selv om vi bliver 215.120 flere mennesker hver dag, så når vi ikke op på 7 milliarder før engang i februar 2012. Er De så mere rolig?


U.S. Census Bureau har også regnet ud, at 255 mennesker fødes hvert minut. Det giver 367.642 mennesker om dagen. Heldigvis dør der hvert minut 106 mennesker, i alt 152.522 om dagen. Det vil sige, at stigningen i antallet af verdensborgere er 78,5 millioner hvert år. Det svarer til det samlede indbyggertal i lande som Frankrig, Storbritannien og Thailand.

Selv føler jeg mig ikke særligt anfægtet (eller klaustrofobisk) af de nævnte oplysninger, dertil er der trods alt for få fodgængere på Strandboulevarden. Men jeg synes alligevel, at det er en ret vild tanke, at der hvert år opstår et land på størrelse med Frankrig eller Thailand. Og hvor mange digtere udklækkes så hvert år? Hvor mange konkretister? Hvor mange oulipianere? For slet ikke at nævne tv-kokke, brydere, sologuitarister, transseksuelle, linedansere.

Heldigvis oplyser artiklen i International Herald Tribune, at vi først når op på 8 milliarder i enten 2025 eller 2026. På det tidspunkt har jeg meget vel gjort min del for at nedbringe befolkningstilvæksten.

2 kommentarer:

  1. Det er vel derfor forskere søger ihærdigt efter andre beboelige planeter, så de eksempelvis kan flygte 600 lysår væk til Kepler-22b :-)

    SvarSlet
  2. Donna Burkley
    Min dybe taknemmelighed går til Dr. Egwali, et stavebind, der blev fundet efterligningsværdig, da han hjalp med at stabilisere mit brudte ægteskab. Min intimitet har ændret sig bedre, siden forbøn for den bedste heks, dr. Mor, natur sendte mig. På et tidspunkt troede jeg, at det hele var overstået, og der kom dr. Egwali, til et punkt, hvor jeg var skeptisk over for det på grund af mine utallige møder med et par tryllekunstnere og hjemmesider for at hjælpe med at få min mand tilbage, efter at han forlod ham for at vælge en dame over hans kærlige familie med ringe eller ingen succes, måtte jeg være positiv med det i tankerne, at der skulle være et pålideligt sted at hjælpe med at vildre min grimme situation, så jeg snuble over Dr. Egwalis artikel, og siden mødet har det været en utrolig oplevelse for mig og for barnet. Jeg bestilte kærlighedsbesværgelsen og fulgte behørige procedurer som instrueret af stavekasterne, og resten var absolut magisk nogle få dage efter at han kom hjem til os sikkert efter at have været væk et stykke tid og var fuld af kærlighed. Vi er siden blevet gift igen og lever smukt som en stor lykkelig familie. Jeg er nu en sand troende tak så meget Dr. Egwali. Du kan komme igennem til ham med et hvilket som helst af disse medier, der vedrører dine intime problemer, og jeg vil vædde på, at du vil være glad for, at du gjorde det !!
    E-mail: dregwalispellbinder@gmail.com
    Whatsapp: +2348122948392

    SvarSlet