torsdag den 15. december 2011

Mit YndlingsRif

min elskede går i sit køkken
og synger en lille sang
den handler ikke om noget
alligevel er det en sang



den handler ikke om noget
fordi den er helt privat
men rytmen er meget udsøgt
og melodien højst delikat


den strømmer ud fra hjernen
og løber om hjertet rundt
og selvom den ikke er sørgelig
gør den alligevel ondt


den vugger af alt hvad hun ejer
på hylder og i hvert skab
men vinden som blæser i den
hvisker om tårer og tab


min elskede går i sit køkken
og synger en lille sang
den handler om alt det der kommer
men mest om der var engang


- fra Krigen (1992)

2 kommentarer:

  1. Hvis nu man skal lave lister, men hvem siger også at man skal det, nå, læseforslag og inspiration til julegaveønsker af Rifbjerg: Og andre historier (noveller), Arkivet (roman), Billedet (Arkiv) og Mojácar (rejseprosa). De fleste af hans senere digte synes jeg er noget tyndt noget som man egentlig bør undgå, men efter receptionist af hans seneste, Stederne, er jeg blevet helt nysgerrig og glæder mig til at se hvad det er... Er der nogen der har læst den?

    SvarSlet