torsdag den 1. december 2011

16. november 2011


05:45 - Telefonens vækkeur ringer, jeg sætter det på snooze, det ringer, jeg sætter det på snooze, det ringer osv.


07:30 - Jeg kommer op, forbandet over ikke at være kommet op tidligere, jeg havde planlagt at læse fra klokken 6, jeg skal til et intenst ph.d.-kursus klokken 11, jeg har slet ikke læst alle teksterne, nu kan jeg ikke nå det, jeg tager tøj på, drikker kaffe, spiser morgenmad i køkkenet imens jeg hører et program om den politiske situation i Syrien.


08:00 - Hvordan skal jeg forberede mig til i dag; jeg kan ikke engang nå at læse én tekst mere nu, de er lange, teksterne, og muligvis svære også.


09:30 - Jeg har fået svaret på nogle administrative mails i stedet, sendt et billede til et katalog for Skolemessen 2012 blandt andet. Jeg er blevet indbudt til at tale om mit børnelitterære forfatterskab i 20 minutter, uden honorar, jeg synes det er frækt. Men mit forlag siger at det er et vigtigt sted at være, på Skolemessen, det ved Skolemessen åbenbart. Til gengæld betaler de min transport frem og tilbage - hvis altså ikke mit eget forlag vil gøre det, som de skriver i mailen - det er frækt. Men som sagt, der kommer mange vigtige mennesker og selvfølgelig vil jeg gerne udbrede kendskabet til mit forfatterskab og så videre. Fred være med det. Havde jeg nær skrevet. Men fandeme nej. Jeg gider bare ikke at forholde mig mere til det. Jeg har også fået sendt en ansøgning om et rejselegat afsted i dag, til Autorkontoen, måske det kunne købe mig to uger alene, uden opgaver, et særligt sted i Spanien; dét sted ville jeg gerne have med i den bog jeg arbejder på, den bog jeg har arbejdet på i de sidste tre år, det er underligt, jeg ved den bliver færdig, men ikke hvornår, kan ikke længere vide det. Den skriver sig videre, langsomt.


10:05 - Rastløs, radiatorerne larmer, deres dryppelyde, jeg tænker på det ph.d.-kursus, må få orden på mine noter, må løbe dem igennem én gang til, må snart hjemmefra, det begynder om mindre end en time. Jeg tænker på Anna Hallberg. De sidste par dage eller måske uger har jeg tænkt på Anna Hallberg. Hun har en tekst i Lyrikvännen 4/11, der er et temanummer om Poetiske skoler og fællesskaber. Hallberg er blevet inviteret til at skrive noget om den "språkmaterialistiska gemenskapen"; det har hun selvfølgelig ikke så meget lyst til. Språkmaterialisme er i Sverige en pejorativ betegnelse som kritikere af en samtidig tænkende, eksperimenterende litteratur har hæftet på den. Den er upræcis og fjendtlig. Lidt ligesom termen Forfatterskolelitteratur er det i Danmark. Som om jag levde i en egen världsdel. Avståndet mellan mig. hedder teksten, med et citat fra Hallbergs kommende bog. "'Den språkmaterialistiska gemenskapen'. Jag har aldrig upplevt någon sådan gemenskap. Aldrig träffat en människa som tänker eller skriver som jag, aldrig hundraprocentigt. Aldrig när det gäller literatur. Kanske inte i andra sammanhang heller, men det ställs på sin spets när det kommer til poesi. Det förvåner mig fortfarende. Ensamheten i skrivandet. I existensen. Hur många familjer, arbetsgrupper, kvinnosamfund, generationsindelningar eller estetiska sammanslutningar man än kan tänkas ingå i. Jag lever ju så stor del av mitt liv i och genom litteraturen. Träffar många författare, kritiker, studenter, läsare. Det hjälps inte. Jag är ändå ensam. Särskilt i skrivandet. I läsningen finns en gemenskap, i skrivandet bara död."


10:17 - Dryplyden fra raditoren, denne dryppen, den gør mig gak, eller jeg får næsten åndenød af den, hvordan det så kan hænge sammen. Solen skinner udenfor, jeg skal have kontaktlinser på og skal selv afsted, nu, at skulle ud, jeg har det på samme måde som jeg har det lige før jeg springer i havet, i koldt vand, kom nu videre, kom nu ud i det.


[Tilføjelse, næsten en uge senere læser jeg noget Torben Brostrøm skrev i 1965 om "klikerne" i Sverige, det får mig til at tænke på Språkmaterialisterne, næsten misundeligt.]

5 kommentarer:

  1. Det var den første promenade-tekst, en morgentekst, en læsetekst; en dynamisk tekst om språkmaterialisterne... skrevet, som et lille udsnit af din dagbog, hvornår :-)?
    Begyndelsen er og vil selvfølgelig være fragmenter af jer som personer; det bliver spændende at se, hvordan sammenspillet imellem de forskellige boder på PROMENADEN nu kommer til at stå!

    Jeg kan ikke helt sætte mig ind i den eksisterende fjendtlighed overfor forfatterskolen... i det hele taget er der efterhånden få forfattere, der ikke har været dér.

    SvarSlet
  2. Jeg synes det er vildt at sådanne institutioner ikke kan svinge sig op til et lille symbolsk honorar på en tusse eller to + transport.
    Men sådan er det jo, de ved der er mange forfattere der gerne vil have en platform og det udnytter de.

    @Jazzaz, hvis du sigter til det jeg skrev i Promenadens introindlæg, (under navnet, Lars, har registreret mig nu), så har det ikke noget at gøre med at jeg har noget i mod Forfatterskolen. Jeg synes det er en vigtig institution, som kan mange ting. Personligt synes jeg den bør søge lidt mere ud og ikke være så bange for sin egen skygge, men det er bare min holdning. Genlæs evt. det jeg skrev. Kritik og fjendtlighed er ikke det samme i øvrigt. Forfatterskolen som institution er fin. Men jeg så gerne et blogkonglomerat, som rakte længere ud og turde mere. Som favner både Ib Michael og Lars Bukdahl, forfattere i provinsen (tag f.eks. Michael Josephsen) eller nyudklækkede mag.art. som jeg selv og ikke kun den centralistiske midte af de samme forfatterskolenavne...
    Men jeg mener ikke man kan klandre denne blog for at ville noget andet. Jeg så bare en "missed opportunity" lige her..

    SvarSlet
  3. @Lars Leonhard
    Jeg sigter ikke paa din smoere i kommentarfeltet til introindlaegget, snarere paa den almindelige bemaerkning ang. forfatterskolen.

    Forfatterskolen er bare danmarks eneste litteraere institution, den eneste gruppedannelse der finder sted. Du kan have ret i, at bloggen her ville vaere en mulighed for at blande kortene lidt... men hvordan skal det ske, naar der ikke er nogen paa den anden side af floden (udover den kommercielle krimi-litteratur maaske)?
    Der mangler i hoej grad et ordentligt modspil... det findes ikke i kritikken, der ikke er saerlig staerk. Ib Michael-floejen duer ikke, fordi den ikke vil tale litteratur og bliver fornaermet over det mindste (og nu maa den finde sig i det vaerste). Desuden er der mere en opposistion her fremfor en gruppe med faelles idealer.

    Indtil videre maa de "friske pust" komme fra kommentarfelterne, og dèr taler man maaske heller ikke saa ringe fra, naar det nu ikke er Xfactor;-)?

    SvarSlet
  4. der er bestemt andre end forfatterskoledigtere på den anden side af floden... måske du skulle ro ud lidt oftere? ;)

    SvarSlet
  5. ... det er enormt futilt at blive ved med at snakke om, hvad det her ikke er, det er først og fremmest - et eksperiment-, et forsøg på dialog med nogle der interesserer sig for litteratur, bl.a. med jer! og med alle mulige andre, heriblandt meget gerne Ib Michael, faktisk i sagens natur (derfor en blog!) ALLE der gerne vil snakke med - kom an!

    SvarSlet