torsdag den 15. december 2011

Mit yndlingsRif


Blandt pingviner

Tilbage til naturen
ved et ubemærket skræv
over gitteret til pingvinerne
i Zoologisk Have


Forbudt, naturligvis
men hør nu her:
At strække hals og falde til
Hos de elskværdige
er arktisk fryd.

Byrd, Scott, Amundsen
nej,
men jeg er i terylene og kasket
har samme adkomst i
en sydpolsfærd:

Tavs holder jeg
stift opretstående min sild
og føler mig forbrødret.
Alt fylder mig med
vigtigt liv
duften af tran
og svømmehuden
som helt naturligt
spirer mellem mine tæer.

Et pingvinsignal
og i største skønhed
med fugl og fiskens harmoni
forsvinder vi i vandet
drejer i flotille
mave, ryg og luffer
Nyt signal
så står vi der igen.

Åh, denne glæde
at stå pingvin
ved siden af pingvin
i fuldendt symmetri
med små ens skyer ud af næbbet
efter badet
og tage imod
fra havens publikum
den venlige applaus
for vores smukke enshed, brødre
vor kønne, anerkendte
sydpolskonformisme.

Konfrontation (1963), s. 79-81.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar