torsdag den 1. december 2011

Pressemeddelelse

I dag den 1. december går en ny dansk litterær fællesblog i luften under navnet PROMENADEN. Bloggen er stiftet af otte forfattere og litterater: Lene Asp, Thomas Boberg, Niels Frank, Elisabeth Friis, Pia Juul, Maja Lucas, Martin Glaz Serup og Lars Skinnebach.

De otte bloggere vil diskutere ny og gammel litteratur og løbende blande sig i den litterære debat. Side om side med kritik, polemik og omtaler af bøger vil man kunne finde digte, essays, fotos, rejsebeskrivelser, sider fra dagbogen eller notesbogen osv. Formen er med andre ord fri, men det er en overordnet idé for bloggen, at den skal være et alternativ til en stadig mere kommerciel og udvandet litteraturformidling i Danmark.

PROMENADEN er ikke et traditionelt tidsskrift, og der er ingen redaktører. Til gengæld er kommentarfeltet åbent, og alle kan blande sig. På den måde kan bloggen forhåbentlig bidrage til en hurtigere, sjovere og også gerne klogere samtale om litteraturen.

Find skoene frem, og tag med på den første spadseretur i december. Velkommen til!

PROMENADEN kan findes under adressen
prmndn.blogspot.com.

42 kommentarer:

  1. Glæder mig allerede!

    SvarSlet
  2. Tusind mange tak! Glæder mig til det!

    SvarSlet
  3. Spændende at se, om I får fat i de digitale udgivelser også. :-D

    Men jeg opfatter det nu som endnu et litterært rum - en erstatning for mediernes udvandede dækning kan det ikke blive, fordi det ikke har mediernes bredde eller muligheder.

    Men deltagerne borger for engagement. Og dét kan der ikke blive for lidt af, ever, never. TIllykke til mig. Og jer.

    SvarSlet
  4. for meget af, selvfølgelig.
    eller nok.

    SvarSlet
  5. Kan man allerede nu lave et feed?

    SvarSlet
  6. Tillykke! Spændende initiativ! Men det var godt nok et old school udseende, I dér havde valgt :-)

    SvarSlet
  7. nu er det jo ikke udseendet det kommer an på .... vel?

    SvarSlet
  8. du kommer til at elske de brune vægge, CYF!

    SvarSlet
  9. Glæder mig til at se, hvad I byder på.

    SvarSlet
  10. WowYesFedt! Jeg er med på de brune vægge. Gulerødder er søde, og hvor har vi ventet længe på den der chili. Ikke mere tynd boullion!?

    SvarSlet
  11. - er der noget værre end en bogreol med en stor plade foran, så man ikke kan se hvilke bøger der befinder sig bagved? :-) Men det vil vel afsløre sig senere...

    SvarSlet
  12. Et rigtigt godt initiativ; at samle danske litteraturblogs på et sted. Og fint at I slår et slag for den smalle litteratur, der mangler opmærksomhed på litteraturens udkantsdanmark.
    Men hvorfor kun forfatterskolefolk? Kræver det frekvens på den institution at mene noget om smal litteratur? Kan man ikke være en ildsjæl uden? Er det promenaden eller smalgyden der inviteres ind i?
    Og kræver det man indløser billet til den snævre loge?
    ;)
    kh. mag.art. Litteraturvidenskab

    SvarSlet
  13. Kære Lars,
    Som du kan se, kan alle blande sig. Velkommen!
    Kh Martin

    SvarSlet
  14. jeg bryder mig ikke om ordet "forfatterskolefolk" og betragter mig ikke som sådan selvom jeg har været ansat der i to år

    SvarSlet
  15. Jo tak. Men nu er der stor forskel på at kunne kommentere og været med til at lave debatindlæggene..
    Min kommentar gik nu på udvalget af de otte..
    Man kunne tro I er mega indspiste.. Anyways min tidl. kommentar taler for sig selv..

    Just my 0.02$

    SvarSlet
  16. Jeg tror det jeg prøvede at sige er, at der i den danske litteratur ofte er en lille gruppe der tager patent på hvad der er smal litteratur. Det havde klædt dette initiativ at søge lidt bredere ud. Hvad med skikkelser som Dorthe Nors eller Robert Zola? Eller en nyklækket mag.art. som jeg selv? Der er mange at tage af.
    Hvad jeg peger på er bare den kritik, som jeg er sikker på I vil høre før eller tiden. Jeg håber idéen om promenaden vil udmønte sig i noget reelt og ikke ende som smalsporet..

    Held og lykke med projektet!

    SvarSlet
  17. Jeg må sige at jeg synes det er fjollet og spild af tid at skulle forholde sig (defensivt) til en mulig kritik der eventuelt kunne blive rejst af Promenaden fordi vi ikke har Robert Zola med blandt promenisterne i første omgang... Desuden: jeg tvivler på at nogle af os selv vil bruge begrebet 'smal' for slet ikke at tale om at tage patent på det; det er et latterligt, smalsporet begreb; smalt eller bredt, tyk eller tynd, litteraturen er til at for blive læst.

    SvarSlet
  18. Det var nu ikke det jeg skrev. Der er masser af andre kandidater. Hvorfor fokusere på et af mine forslag? Hvorfor holde det indenfor så snæver en kreds? Nuvel.. Det er som om projektet netop vil leve op til den kliche der er omkring Forfatterskolens indspisthed. Jeg studsede bare over at det er det samme snævre slæng.
    Det første indlæg alluderer jo til smal litteratur omend ordet ikke bruges, men min pointe er at der findes mange andre stemmer også udenfor Forfatterskolens venner og bekendte som har en mening om avantgarde og "smal" litteratur. Men min virkelige pointe er at da jeg læste om projektet tænkte jeg WOW fed idé, men da jeg så navnene, så var promenaden allerede blevet til et lidt smallere fortov..

    SvarSlet
  19. Ikke i denne måned, men i næste måned har jeg tænkt mig at skrive om noget meget bredt, hvad der næsten svarer til en 4-sporet motorvej! faktisk!

    SvarSlet
  20. og med denne mener jeg december, hvor vi går i luften, og med næste mener jeg så januar -

    SvarSlet
  21. @Lene
    Bare kige for at slå fast så kommenterede jeg ikke på at emnet var (eller ikke var) smal litteratur. Jeg kommenterede kun på udvalget af dem der får taleplads. Det ville have været fedt (for mig at se) hvis denne blog havde favnet bredt (også selvom emnet måske / måske ikke er smal litteratur).
    Jeg mener der mangler forsoning i fløjene og dette er en missed opportunity set med DE briller. At der så er tale om flere drøngode forfattere er en anden sag...
    For debatten ville bredde have været fedt..
    Men nok om det.

    SvarSlet
  22. Og her (gen)åbner en anden litterær fællesblog; 28/6. Velkommen til!

    SvarSlet
  23. Virkelig fedt. Tillykke drenge og piger

    Nicolaj Stochholm

    SvarSlet
  24. Her nærmest anmelder Lars Bukdahl den første Promenade.

    SvarSlet
  25. Kunne I ikke overveje at præsentere bloggens bagmænd/-kvinder et eller andet sted på sitet - eller er bloggen kun for en indforstået kreds der kender hinanden i forvejen?

    SvarSlet
  26. Kære Anonyme,

    Er du sød at underskrive dig? Tak for idéen ellers, den er god.

    SvarSlet
  27. Promenaden i Radio 24/7 klokken 8.45 i morgen tidlig.

    Rivstart på dansk debattpromenad i Helsingborg Dagblad.

    SvarSlet
  28. 2 digte dedikeret til åbningen af Promenaden:

    http://themutedhorn.blogspot.com/2011/12/2-digte.html

    SvarSlet
  29. Det er godt nok et meget klodset "reolsystem" (læs: uhensigtsmæssig informationsarkitektur) til skrifterne, I har valgt jer her. Jeg troede, at hensigten med denne blog var formidling og samtale...men så gik jeg ind og kiggede. Rent arkitektonisk er sitet en rodebutik. Layoutet er heller ikke særligt læservenligt.

    Debatterne drukner helt i kommentarfelterne. Det er umuligt at danne sig et samlet overblik over artiklernes emner. Hvad der skrives og blev skrevet om, hvor og hvornår, kræver et større detektivarbejde at finde ud af. Allerede nu, små 14 dage efter bloggens lancering...

    Hvis sitets formål er formidling og samtale, er i altså nødt til at overveje struktur og design inden meget længe.

    Ellers kommer I - og ikke mindst læserne - til at rive håret ud af hovederne overfor denne væltede reol. Lige nu er det kun de 8 hovedforfattere til sitet, som kan finde rundt - samt måske en ganske lille håndfuld daglige læsere, som kender forfatterne personligt. Om få måneder kan selv I ikke finde ud af, hvad I kom fra og hvor I vil hen længere. Det er svært at blive klogere, hvis den fælles erindring konstant smuldrer i kaos.

    Læservenligheden og strukturen. Vil I ikke nok gøre noget mere for den?

    Drupal har for eksempel udviklet et fint gratis system til fælles blogging, hvor alle ikke vælter rundt mellem hinanden. Det har Wordpress også.

    SvarSlet
  30. Kære Vibeke,

    Jeg vil godt være med til at vi er teknisk og infrastruktturelt udfordrede. Har du forstand på sådan noget? Vil du hjælpe os?

    MVH
    Martin

    SvarSlet
  31. Lidt forstand har jeg. Og jeg kan godt hjælpe lidt, også teknisk, men jeg kan nok ikke trylle.

    I første omgang er det en god idé, at I sætter jer ned og tænker grundigt igennem sammen, hvad sitet skal kunne gøre for jer og for læserne.

    Skal sitet for eksempel også fungere som et arkiv, hvor man let kan finde tilbage til gamle debatter og eventuelt genoptage dem? Skal man kunne danne sig et overblik over debatterne og artiklerne efter emne? Hvad med henvisninger til debatter og artikler andre steder, som er forbundet med debatter og artikler her - skal man let kunne få dem? Skal de enkelte blogs kunne skilles ud fra hinanden eller er det fint, at de kommer i en lang række og er blandet sammen? Er layoutet vigtigt af hensyn til læsbarhed eller af hensyn til æstetik? Osv. Osv.

    Så ved man nemlig lidt om, hvad der er vigtigt at få gjort noget ved og hvad man ikke behøver at bruge kræfter på. Nu er I jo startet i Blogger, så det ville helt klart være det rareste, hvis systemet i en Blogger blog kunne det hele. Det kan mere end I får systemet til nu. Men meget mere er jeg ikke sikker på, Blogger kan.

    SvarSlet
  32. Hej Vibeke - og alle andre - kender du/I til andre kollektivblogs der fungerer bedre/mere overskueligt, rent teknisk? Læg gerne nogle links herunder til inspiration. Og god weekend.

    Martin

    SvarSlet
  33. Tak :-)

    En simpel måde at gøre det på er at gennemarbejde lister over tags for forfatternavne, titler og emner, skribenterne kan benytte, når de skriver deres indlæg og som derefter kan "kaldes" ind på separate lister i sidens margin, inddelt efter kategori (forfatter, titel, emne). Det skulle kunne lade sig gøre i Blogger.

    Hvad jeg til gengæld ikke tror, kan lade sig gøre i dette system er, at debatindlæg fuldautomatisk kan "kaldes" ind på lister. Her er nogle nødt til manuelt at gå ind og læse debatterne for derefter at lave en eller anden form for katalogiseringsarbejde på dem.

    Systemer, der kan bygges til social kommunikation, hvor brugerne både har deres egne blogs og hvor der er en fælles oversigt med tilhørende debatmuligheder er eksempelvis http://buddypress.org/ og http://drupal.org/ På de sites er der masser af eksempler på mere avancerede løsninger.

    Glædelig videopejs.

    Vibeke

    SvarSlet
  34. Tue Andersen Nexø har skrevet følgende klumme, der stod at læse i norske Klassekampen d. 24/12. Til Promenade-interesserede, tænkte jeg. Pga. længden er teksten klippet op i to dele.


    Overgrund mod undergrund
    Farce på farce udspiller sig henover det, der for tiden er dansk litteraturs vigtigste brudflade: den mellem forfatterne og avisernes kultursektioner.

    Lad mig beskrive et af den slags forløb, der gør mig skamfuld over de danske mediers dækning af dansk litteratur. Første december åbnede otte forfattere og akademikere en fællesblog, Promenaden. Det gjorde de blandt andet – som de skrev – som et alternativ til avisernes dækning af ny skønlitteratur. De ville gerne lave et rum, hvor åndedrættet var langsommere, hvor man kunne diskutere bøger, der var udkommet for flere måneder siden, hvor det litterære var vigtigere end kulturjournalistikken.

    Set udefra har Promenaden ikke levet op til sine ambitioner endnu. Efter en meget energisk opstart er tempoet faldet noget. Der har været fine indlæg – om alt fra Klaus Rifbjerg til Twilight-serien – men man skal tydeligvis vænne sig til bloggens format, og så har der været skæverter undervejs. En af dem, skæverterne, kom fra digteren Niels Frank, der på bloggens første dag gik til angreb på de unge, kvindelige forfattere. Han begyndte sådan her, derfra gik det kun ned ad bakke:

    ”Hun er i sit es, når kameraet peger på hende. Det er som om det flirter med hende, kysser hende. Hun flirter tilbage. Det bliver nogle rigtig gode billeder til damebladet. Hovedet let på skrå, lidt trutmund. Folk elsker den slags.”
    At skrive den slags er der mange problemer med, og de blev højlydt diskuteret i flere lange kommentarfelter.

    SvarSlet
  35. Med til historien hører så, at Promenaden blev påfaldende tæt dækket op af de danske medier. Allerede inden den åbnede havde flere danske aviser skrevet forskræp om den. Der gik under et døgn, så havde Politikens og Jyllands-Postens netredaktioner artikler med lange uddrag fra Franks indlæg og de efterfølgende kommentarer.
    To dage efter satte Information trumf på: en hel leder om Niels Franks indlæg – konklusion: så er aviserne alligevel at foretrække – hvorefter det nye kulturprogram på TV2 News den 6. december lod forfatteren Knud Romer og Jyllands-Postens kulturredaktør Jakob Levinsen diskutere Promenadens forfærdeligheder, live. Godt hjulpet på vej af værten dryppede de to medievante herrer af foragt. Hvad skulle der dog være i vejen med danske avisers litteraturdækning, og hvorfor er det ikke en succes at komme i Alt for Damerne? Spurgte de, og skjulte ikke glæden over, at Niels Frank underbyggede deres fordomme om et indspist, snobbet og småligt litterært miljø.

    Som man altså gerne vil skrive om, og dække i aviserne, og kommentere i fjernsynet, og det helst med lynets hast – så har man noget at putte på siderne, så er man først med det nye – men som man allerhelst vil pille ned igen, og det især hvis det udfordrer mediernes behov for letfordøjeligt indhold og attraktive billeder. Sjældent har man set et så tydeligt eksempel på, at danske kulturredaktioner aktivt foragter deres stofområde.

    Her er min egen avis, Information, desværre en af synderne. Ligesom resten af den danske kulturpresse har der ikke været nogen ende på avisens begær efter Josefine Klougart, en af de forfatterinder, Niels Frank sigtede til i sit indlæg. Som blot 25-årig har hun da også haft succes i 2011: store interviews i alle aviser, gode anmeldelser for sin anden bog Hallerne – et anonymiseret par har voldsom sex i en anonymiseret lejlighed – nominering til Nordisk Råds litteraturpris for debutromanen Stigninger og fald. Og så modtog hun dette efterår Kronprinsens Talentpris og gik ned af den røde løber i, nåja, nedringet balkjole i blitzlysets skær.

    Efter at have fremhævet hende i indtil flere store interviews og tilhørende store billeder, hvor hun poserede dramatisk og fotogent – helt på den måde, mandlige journalister drømmer om – valgte Information så, i deres satiriske Året der gik, at udnævne hende til årets ”Vi har set dig”. De skrev:

    ””Se mig: Jeg er 25, har langt lyst hår, ben der går Niels Frank til midt på brystet og skriver moderne eksperimenterende om masochistisk sex. Og hov, kom jeg til at sige, at mit forfatterskab er selvbiografisk, og at jeg synes, mænd med børn er de mest sexede?” Come on, Josefine, kan du være der?”

    Se mig se, kunne man svare: Det er en smuk gestus, dén hvor man giver forfatteren skylden for en fremstilling af hende, man selv har skabt. Det er sjov og ballade, når aviserne river de billeder ned, de selv har bygget op. Men særlig infamt er den måde, Information åbenbart både foragter de forfattere, der kan og vil spille med i mediernes offentlighed og de forfattere, der siger fra. Her skriver avisen nemlig alt det, Niels Frank ikke måtte skrive – ifølge avisens egen lederskribent.

    Seneste skandale er så, at Jørgen Leth, Morten Sabroe og en række andre forfattere har protesteret over en spørgeskema-undersøgelse, som Dagbladet Politiken er ved at foretage, og som blandt andet borer indgående i de danske forfatteres drikkevaner og psykiske problemer. For hvad vil de bruge de oplysninger til? Uden for mediernes søgelys har en af Danmarks vigtigste lyrikere – jeg siger ikke hvem, i al fald ikke her – i stedet forbudt sit forlag at sende frieksemplarer ud til aviserne. Den slags kommer der alligevel ikke noget godt ud af, mener han.

    Det er der en morale i, men den er for trist til at skrive her.

    SvarSlet
  36. Her skriver Magnus-William Olsson om Promenaden med meget mere i den svenske avis Aftonbladet. Karin Haugen har en klumme om Promenaden (med meget mere) i norske Klassekampen den 18. februar - desværre ikke på net. Den fælles anledning til artiklerne er blandt andet den store nordiske Kritikerfestival deer løber af stablen i København og Malmø over de næste tre dage. Se programmet her

    SvarSlet
  37. Og nu vi snakker om kritik - her skriver Bjørn Bredal om Berlingske Tidendes nye strategi med ikke at fastansætte kritikere...

    SvarSlet