onsdag den 27. juni 2012

8

Vestre Kirkegård
Afdeling B, række 9, nr. 8.
Her ligger Herman Bang begravet.
Her har jeg læst dette:




Ottetallet, Bangs ulykkestal, er udtryk for en sådan fiktion over kildematerialet
(s. 26): »Han lægger brillerne og ser, at det er et ottetal, han har haft på næsen. Hans ulykkestal. To cirkler, der spejler hinanden. Det maskuline og det feminine … Det tal har forfulgt ham lige fra det øjeblik, da han gik ombord på damperen, og de viste ham ned til kahyt nummer otte. « Bang tolker i værket eksplicit ottetallet som symbol for det maskuline og det feminine, der spejler hinanden, hvorved den normsættende seksualitet billedliggøres i tallet. I En Tourné skrev Bang (Carit Andersen 1966, s. 23): »Og jeg fik anvist værelse nr. 18, hvad ubetinget bebuder sælsomme ulykker.« At otte, og ikke atten, er ulykkestal i værket, kan skyldes det lidt trivielle forhold, at atten ikke visuelt – modsat otte – er oplagt som symbol for noget.

4 kommentarer:

  1. Åh nej, nr. 8! Hvad sagde jeg?

    SvarSlet
    Svar
    1. Nu ville han ikke ha en gravsten, men det burde der ellers ha stået på den: Hvad sagde jeg!

      Slet
    2. Det er en perfekt epitaf! En anden af mine favoritter, finder man på Assistensen og lyder: Det var det.

      Slet