lørdag den 5. maj 2012

Digteren Raúl Campoy


Raúl Campoy Guillén er spansk digter. Han har udsendt to (med et trist ord) anmelderroste digtsamlinger, Los Dientes del reloj (2008) og Donde casi amanece (2010). Han er født i 1978 og bor i Madrid med sin kæreste Esther ikke langt fra Santiago Bernabéu. Raúl interesserer sig ikke for fodbold, han er ret ligeglad med om Real Madrid vinder over Barcelona i modsætning til Esther, som går meget op i det. Men han kan godt forstå hadet der eksisterer mellem de to største byer i Spanien; personligt tror jeg man skal være spanier eller catalonier for virkelig at kunne sætte sig ind i det. 

Raúl er fysioterapeut, det er sådan han tjener til dagen og vejen. Han ved alt om knogler, en viden som også afspejler sig i nogle af hans digte. Han er meget glad for musik, spillede selv engang. Han har brugt en hel nat over en flaske rom på at forsøge at overbevise mig om at Julio Iglesia er genial. Det lykkedes ham ikke, men jeg anerkender eksistensen af en kulturkløft. Så er der Joaquín Sabina, den spanske sanger med de gode tekster, ham sætter han også stor pris på, men allerstørst er Michael Jackson, ingen over ham. Når Raúl har nået sin euforis sydende kogepunkt – gerne et pænt stykke efter midnat - rejser han sig og opfører sin imponerende version af moondance.  Alligevel mener han at digtekunsten er det skønneste man kan begære. Prosa interesserer ham ikke synderligt, han er, som man ville have sagt det i ældre dage, et ægte lyrisk gemyt. Han sætter Miguel Hernandez  ( som han udtrykker det: ”Miguel Hernandez es enorme”) og Federico García Lorca højt, og af nulevende spanske digtere er det især Antonio Gamoneda han læser. Og for resten er han også interesseret i billedkunst. Oversættelserne er mine, men jeg skylder min bror Simon K. Boberg tak for at gennemgå dem med mig. I 2011 deltog Raúl i Københavns poesifestival.




(Tør)

Jeg presser dit farvels
sten
            med så megen kraft,
at jeg stadig drømmer om at tappe
håbets saft,
           hvor naivt,
af en sten

                                     



Lasurfarver

Det var nat.
Denne skjulte maler havde det let.
Jeg gav ham en pensel badet i nostalgi.
Jeg gav ham de porøse fløjt
som skælver i mine linjer.
Jeg konkurrerede med alle farverne:
Min krop var trist
som alle efterårets blade;
jeg slukkede alle solnedgangene
i dette glas,
                   i denne stol,
på dette bord
der tjener som hovedpude
for mine tanker;
jeg dykkede
i gardinernes mumlen,
i de slørede ords
beskyttelse.
Jeg var ensomheden
men jeg havde brug for mere ensomhed.
Jeg ønskede at passe
ind i en rammes stumhed.
Derfor påkaldte jeg mig den skjulte maler.
Denne infantile palets sødme.
Disse øjne som ser på dig
fra regnen.
Denne beskyttelse som er lærredets.

(Men jeg så mig selv alene
i en bar
foran et spejl.)

Fik jeg sagt det var nat?
Det var dag.
Min krop af nat,
forklædt i månen:
man skal altid foregive at være,
være maleri.
                                   




Crash

Ved du
at du om mindre end et minut vil smadre mod
                                                              elmasten.
Ved du
at du bør sænke farten.
Ved du
at alle din venindes illusioner vil splintre
mod glasset,
at du vil se hendes øjne pumpet op med sort morfin
som to kopper kaffe der udspionerer sukkerets glans,
at du vil fortære hendes hånd, der knuger
om tomhed og onyx,
                              du vil se hende
pakke kufferterne
i sårene,
og du,
som løber rundt i cirkler af ubevægelighed,
vil skrige døvhedens blødninger.               
Du ved det,
men du vil fortsætte mod elmasten
som voldtægtsforbryderen der søger sin vredes centrum
og du vil smadre ind i den som når intet
pludselig er noget.
Der vil ikke være nogen hæse sirener
heller ingen hvide kitler stivfrosne af eksistens,
fordi det mest alvorlige ved dine ulykker er,
at i kærlighed,
er det eneste der redder sig,
                                        livet.

                                      



                                        
Breton kom heller ikke

Blikke fulde af møg, af store giftige Jomfruer fra Almudena, af profeter som er trætte af at lide skibbrud som søjler af papir; og føddernes tagterrasser foran neuronernes store suppegryder, som ikke falder med tyngde, for der er ikke digtere nok til at tænke i skridt, i veje pumpet op med kilometer. Fødderne fandt jo hverken på Becquers svaler eller på hulemalerierne; fødderne udsmykker jo kun fortiden og pynter sig selv med anarkistiske tekstiler og forbrydere som knæene; det er som ikke at være i de infantile mareridt eller i smilenes pengesedler; det er revnen som skød ar, det er regnens pude, molekylernes tavshed, alt, men uden regelsæt for liv, ej heller marker til at skrige årene eller bjerge, hvor man kan falde i. Hvad mon der kommer fra gardinet der forskyder sig som halsen på en rig blærerøv? Hvad kan der komme ud af nogle lygter, som natten har forvirret, af en hule på hovedet eller på vrangen, af skyer der tynger lungerne? Der er ikke længere digtere nok til at tænke i skridt; heller ikke personligheder der brækker smertens finger eller fingre nok til at være brækkede. Alt er svulmet op af for hvad (´er), døden er ikke den bedste vej, men der er ikke andre. Alt tager lyset med sig, det samme lys som senere bliver sort af så meget lys og øjnene kan ikke ånde uden at meditere farver. Jeg ved ikke engang, hvad det er jeg siger, om det at sige noget tjener et formål, eller om at tjene et formål siger os noget, eller om noget sagde at tjene ikke mere er af gud. Der er ikke længere digtere nok til at tænke i skridt; men der er nok tænkte skridt til at være digtere. Vandreren kommer aldrig.





Kunstnerne

Under jordens skørter
Under tiden
I nervernes intimsfære
    berøres rytmen
    søges rimet
         gennem spyttets konvektion
         gennem vævenes konduktion
         gennem driftens stråling
Rytmen bliver rund
Uden punktum eller komma
Og tøjet falder
Uden ende eller begyndelse
Fødes fantasien
Objekterne bliver objekter
Vinduet blindt af åndedrag
Væggene bliver snurretoppe
Bilen krymper
Sengen flyder
Penslen tier
Noden eksploderer
Og der skabes en kunstart to kunstarter tre kunstarter
Ny natur
Slanger med rødder
Ankre med arme
Skibe med hofter
Og ud af øjnene vokser der grene
           adjektiverer hvert minut hvert århundrede
 Eksilerende normerne
            knæler formerne 
En krop to kroppe tre kroppe      
Hjerteslagene forfølges
Læberne kolliderer
Brysterne kolliderer
Kønsorganerne kolliderer
         som snegle som møl
               som møl som indespærrede
Geometrien affyres
         med et træt blik i munden
      og af munden fødes et pust
      og af pustet fødes åndedraget
      og af åndedraget et digt
      og af digtet et maleri
      og af maleriet en node
      og af noden et tik tak
      og af tik takket kønnene
      og af kønnene brystet
      af brystet munden
      og af munden et vækkeur
                                      i venten
           på den sidste endorfin vi har tilbage
Og så frembringes der
Som et ufrivilligt øjenlåg
En svimmel violin
          der pakker kroppen ind i pentagrammer
et skrig to skrig tre skrig
Skrigene forfølges
Neglene
Fødderne
Arrene rejser sig
To enøjede
       der udgør en krop af øjne
To enarmede
      der udgør en krop af arme
Vibrerende som strenge
Det nye rim er ankommet
                 og den lydløse node
Kroppene i natten
                  sveder historiens soul.






Klædt i hænder

Havet er urolige fingre.
Fingerspidser støder sammen. Små klokker
af hud. Lussinger af salt.
Vinden er
klapsalver i bladene og i grenene:
                   deres håndfladers kærtegn som taktile floder.

En hånd åbner sig ved diamanter,
en hånd lukker sig idet den knuger en appelsin:
dag og nat:
                    cyklus af næve og håndflade.

Lydene skifter hænder, og deres fingre
spiller på trommer trommehinder.
Fuglene er vinde af hænder.
Træerne er fingre af himmel.
Himlen er en håndryg af brillante negle.
Neglene er af universet.
Universet er en sort hånd
med bannerbevægelser
som udvider sig
                  udvider sig,
og søger i bunden af uendeligheden,
ingen verdens ting.

Naturen
             er en nøgen hånd af vand.
Folket
er en hånd med en uldvante.
Byen er en latexhandske:
Vand uld latex, 40 graders hud, 40 graders blod,
Klimatisk SUDECK.

En hånd ender ved fødderne
og begynder ved hænderne;
den folder sig sammen
                         og den åbner sig,
den forskyder sig ved en svingning af fingre:
således vores krop:
dens navn truer enhver hånd:
uh! Hånd.

Barndommen er en hånds genskær. Puberteten
en svampet hånd. Modenheden er en hånd.
Alderdommen en klodset hånd. Og døden
griber ikke længere tingene.

Sex er en omfavnelse af hænder:
din krop er en forlængelse af mine hænder
dine hænder er en forlængelse af min krop.

Smerten er en knuget næve af hvide fingerspidser.
Kærligheden er en lukket næve af røde fingerspidser.

Verden er en dragt af hænder.

Fastgøre hukommelsen,
fastgøre landskabet,
gnide dine læber,
slå hjerterne og brække knoerne,
erkende ilden
hudens brandsår,
se årenes klo.
Tælle fingrenes skridt
                      og styrte ned i
en plage af forvridninger.
Vride en tåres spasme.
Fortære en gren af bitre negle.
Se årenes klo.
Tørre den præcise forms brusk,
                                            ilte den
mens livet berøres
mellem ligtorne og hårdheder.
Være i Guds hånd
uden at kunne tælle hans fingre.

Verden er en dragt af hænder
med en krop fuld af stumpede lemmer.

                              



Uden ringeklokker

Lad os tænke på hinanden, far.
Lad os le ad øjnene som vil genforene alt.
Har du set mandeltræet?
Se dets landsby af blomsterkroner.
Dér er min første nerve.
Vi har grædt:
                      det bør vi ikke.
Skyerne gør os til skygger og luften bider vores morgener.
Du skal ikke være trist far.
Jeg ser dig i knopskydningen der grønnes og som husker os igen.

Det hænder jeg går ud og jeg ringer til dig. Du forlader dine rød _
der, hvor jeg altid vikler mig ind. Lad os gå til
vi kun er ord og vores hjer_
ter bader klipperne, vander haven, og bitterheden,
i takt med vi vokser, drypper af vores tun_
ger. Så kigger jeg på dig og jeg ser denne far så dyre_
bar, og jeg spørger mig selv, hvor kommer du fra så fuld af
lagunernes genskær, så fuld af årene du har rund_
et og som nu ankommer, og nedbryder morgener s-
om rimfrost, fastnagler dine honningtorne; og du eksplo_
derer i sukker og du får os til at se en rose
to gange rose og du ler som to planeter der gni_
der hinanden og du græder hundredvis af lugte og du sukker
som vinden der slipper ind i en revne, og der er jeg:
æklet ved kød, nøgler, biler
byer,
ønsker jeg at nå græsset
som du multiplicerer,
forsøger jeg at være duftløs, farveløs, usynlig,
verdensløs,
for ikke at snitte din markbrises stilk over,
for at kunne følge dine skridt af gammelt tøj.

Vær ikke trist far.
Ødelæg ikke det der smil med nåle.
Søl dig ikke til med keratin.
Vores fraværs nærvær vil ikke gøre ondt.
Lad knivene prelle af
og lyden skifte:
åbn et vindue i syd
og luk det i nord,
eller som du vil det,
du har tyve forbindelser i kraniet
og du er trist af marv som et net der driver væk
(som Neruda ville sige det).

Græd dine ensomheder i mine, far.
Sved helt som duggen.
Gør ikke det gennemtrængelige uigennemtrængeligt.

Nu er tiden kommet hvor vi skal bryde gennem vores klippekrop,
opmagasinere vores bikubevrede med gift,
besøge hinanden i afstanden
der hvor timerne hverken dikterer
eller adskiller en søn fra en far,
hvor ordene ikke preller af,
hvor der hverken er vægge som kradser
eller døre vi kan lukke.
                                                                                                     

                     
    
Skrue

Med hver gestus tegner jeg gevindet på en skrue og skruen drejer, og jeg lever i dens hypnotiske metal, og som en møtrik spadserer jeg rundt om gevindet og skruen drejer, og fortabt i dens cylinder er der undertiden margin, hvor jeg besøger det som jeg elsker og skruen drejer, og jeg vender indskruet tilbage, skarp i denne ufærdige lyd og skruen drejer, og forceret roterer jeg mellem vægge og jeg roterer helt sindssygt og skruen drejer, og med kvalmende øjne holder jeg mig selv nede mellem propeller og skruen drejer og skruen fortsætter og alt smager af snegle, af sindssyge garnnøgler som en Michael Jackson der ikke kan nås og skruen drejer, og mellem denne uhelbredelige, alkoholiske revolution, mellem denne fastholden og min uhelbredelige løsrivelse, mens skruen drejer, bliver jeg bange for mig selv: at jeg selv skulle være skruetrækkeren.







                            

4 kommentarer:

  1. Tak for dette hæfte. Det skal printes ud og lægges under lampen.

    SvarSlet
  2. Virkelig godt! Tak fordi du deler!

    SvarSlet
  3. Tak. For digtene og ikke mindst din introduktion.

    SvarSlet