mandag den 5. marts 2012

Peter Laugesen fylder 70!

I dag fylder Peter Laugesen 70; tillykke med fødselsdagen! Laugesen er en af de digtere der for mig personligt har betydet allermest. Jeg tror jeg for alvor stødte på ham da jeg var omkring 18. Jeg kendte allerede til ham indirekte, af navn, igennem Dan Turèll, som jeg læste rigtig meget dér, nærmest dyrkede, og man kan jo ikke beskæftige sig med Turèll uden at Laugesen dukker op. Så jeg gik og tænkte at han var god, men uden rigtigt at vide hvorfor eller hvordan. Jeg havde vist prøvet at bladre i nogle bøger, helt spredt, nærmest tilfældigt, sikkert på biblioteket i Albertslund; men første gang jeg læste ham, det første digt jeg stødte på, hvor jeg tænkte: hér er noget der har med noget at gøre (eller hvad det var jeg tænkte), det var i Peter Øvig Knudsens interviewbog fra 1995; Børn skal ikke lege under fuldmånen. Digtet - som Øvig Knudsen engang jeg mødte ham til en reception (det var i 2001), fortalte mig stadig hænger i original over hans arbejdsbord  - lyder sådan her:


Mumifar gamle nar
i lyserøde boksershorts

fra Calvin Klein og øjne blå
som når Paul Newman sælger sæbe

Der sidder du på bordet
med din gule sommerfugl

min finske skærgårds Krishna
og buksetrold

Du er jo mindre end en pibelighter
og større end en tændstik

Hvad har du i de poser Mumifar
hvad gør du med den indkøbsvogn

1 kommentar:

  1. Og her skriver Tue Andersen Nexø i dagens Information om Laugesen.

    SvarSlet