lørdag den 30. juni 2012

Spørgeskema til kunstnere (mit bidrag til UKKs rapport om kunstneres arbejdsvilkår)


Apropos kunstneres arbejdsvilkår...

Du skal spare op til pension. Hvad gør du?

A. Jeg håber på det livsvarige.
B. Jeg forestiller mig, at jeg kan fortsætte som yogalærer som 70-årig.
C. Jeg går ikke på pension!
D. Jeg sætter 7% af mine indtægter ind på en opsparing.
E. Ved ikke.


Du har begyndende paradentose. Hvad gør du?

A. Jeg gifter mig med en tandlæge.
B. Ingenting.
C. Jeg søger et arbejdslegat.
D. Jeg børster tænder flere gange om dagen.


Du skal på barsel men har ikke dagpengeret. Hvad gør du?

A. Jeg kontakter alle de forlag, jeg kan komme i tanke om, for at finde ud af, om de ikke mangler en børnebogsillustrator.
B. Jeg får en abort.
C. Jeg går i panik og tegner små kruseduller på post-its.
D. Jeg flytter ind på  mit gamle værelse hos mine forældre.


Du er indkaldt til møde i a-kassen. Hvad gør du?

A. Jeg lyver om, at jeg har søgt et job hos Dansk Supermarked.
B. Jeg opgiver den kunstneriske løbebane midlertidigt.
C. Jeg opgiver den kunstneriske løbebane permanent.
D. Jeg fortæller, at jeg har fået et 10-timers undervisningsjob.


Din cykel er blevet stjålet, og du har ingen forsikring. Hvad gør du?

A. Jeg stjæler en cykel.
B. Jeg aflyser alle aftaler uden for zone 2 i HT-området.
C. Jeg tager chancen med S-toget.


Du har skimmelsvamp i lejligheden. Hvad gør du?

A. Jeg lufter ud hele tiden.
B. Kan den mon tilberedes?
C. Jeg maler lejligheden med skibsmaling, som jeg har fået gratis.


Du skal til møde i banken, og din rådgiver har bedt dig om en kopi af årsopgørelsen. Hvad gør du?

A. Jeg pynter på den i Photoshop.
B. Jeg laver nogle flere lønsedler til mig selv.
C. Græder.
D. Jeg siger at alle mine aktiver pt er investeret i kunst, hvorfor skulle jeg ellers bede om et lån!
E. Jeg sender dokumentet og krydser fingre.


Alle dine kammerater fra skoletiden er flyttet i hus. Hvad gør du?

A. Materielle goder interesserer mig ikke.
B. Guerilla gardening?!
C. Ved ikke.


Dit barn skal på lejrskole. Hvad gør du?

A. Jeg køber et telt og nogle nye sko og en sovepose.
B. Jeg efterlyser udstyr gennem venner på facebook.
C. Jeg spørger, om det ikke er sjovere at blive hjemme hos mor og far i weekenden.


Du vil gerne på ferie. Hvad gør du?

A. Jeg søger et rejselegat.
B. Jeg spiller Lotto.
C. Jeg læser om tropesygdomme.


Din ny svigerfar spørger, hvad du arbejder med. Hvad gør du?

A. Jeg bliver fornærmet.
B. Jeg parafraserer Marx.
C. Jeg siger, at jeg i øjeblikket er på dagpenge.
D. Jeg viser ham min produktion på hjemmesiden.
E. Jeg lader som om jeg ikke hører spørgsmålet.


Du vil gerne i bedre form. Hvad gør du?

A. Jeg supplerer min indtægt med et job som avisbud og føler på den måde, at jeg bidrager lidt mere til samfundet.
B. Jeg forhandler det som et løngode.
C. Jeg går lange daglige ture om søerne og ser tænksom ud.


Din frisør hæver prisen. Hvad gør du?

A. Jeg lader håret vokse, hvad ellers?
B. Jeg flytter til Bramming (hvor er det?).
C. Jeg klipper det selv.
D. Ingenting.


Regeringen varsler yderligere brugerbetaling. Hvad gør du?

A. Jeg går til psykolog (min mor betaler).
B. Jeg skifter parti (kan man komme længere til venstre?).
C. Jeg flytter til Malmø.


Du fylder 40. Hvad gør du?

A. Jeg booker et festlokale og hyrer en kok.
B. Jeg inviterer de nærmeste til et sammenskudsgilde.
C. Jeg rejser langt væk på et arbejdsophold.
D. Jeg benægter fakta og fjerner fødselsdatoen fra facebook.

Dine produktionspenge rækker alligevel ikke til materialer. Hvad gør du?

A. Jeg bruger af honoraret.
B. Jeg ringer til banken.
C. Jeg ringer til mor.
D. Jeg sælger mine lp’er.


Du tænker tilbage på din studietid. Hvad gjorde du galt?

A. Jeg arbejdede gratis som assistent på et galleri.
B. Jeg tog en uddannelse, jeg ikke kan leve af.
C. Jeg havde et talent, som jeg troede samfundet satte pris på.
D. Jeg blev opmuntret til at gøre det, jeg er god til. 


UKK er Unge Kunstnere og Kunstformidlere

2 kommentarer:

  1. Kommentarfeltet er åbent for personlige erfaringer, man gerne vil dele med andre:

    SvarSlet
  2. Donna Burkley
    Min dybe taknemmelighed går til Dr. Egwali, et stavebind, der blev fundet efterligningsværdig, da han hjalp med at stabilisere mit brudte ægteskab. Min intimitet har ændret sig bedre, siden forbøn for den bedste heks, dr. Mor, natur sendte mig. På et tidspunkt troede jeg, at det hele var overstået, og der kom dr. Egwali, til et punkt, hvor jeg var skeptisk over for det på grund af mine utallige møder med et par tryllekunstnere og hjemmesider for at hjælpe med at få min mand tilbage, efter at han forlod ham for at vælge en dame over hans kærlige familie med ringe eller ingen succes, måtte jeg være positiv med det i tankerne, at der skulle være et pålideligt sted at hjælpe med at vildre min grimme situation, så jeg snuble over Dr. Egwalis artikel, og siden mødet har det været en utrolig oplevelse for mig og for barnet. Jeg bestilte kærlighedsbesværgelsen og fulgte behørige procedurer som instrueret af stavekasterne, og resten var absolut magisk nogle få dage efter at han kom hjem til os sikkert efter at have været væk et stykke tid og var fuld af kærlighed. Vi er siden blevet gift igen og lever smukt som en stor lykkelig familie. Jeg er nu en sand troende tak så meget Dr. Egwali. Du kan komme igennem til ham med et hvilket som helst af disse medier, der vedrører dine intime problemer, og jeg vil vædde på, at du vil være glad for, at du gjorde det !!
    E-mail: dregwalispellbinder@gmail.com
    Whatsapp: +2348122948392

    SvarSlet