torsdag den 15. december 2011

Mit yndlingsRif

TIL ROBERT JACOBSEN


I Kastrup Havn lå der
en dynge skrot, Robert
som ingen nogensinde rigtig
har forstået.



Jeg stod i forhold
til den dynge, Robert
og smed min sæd på den,
da jeg var tretten.

Man kom igennem plankeværket
og der lå den skrævende,
blussende af rust og mønje,
bød sig til.

Imellem sprængte ankre
og en molesteret vager
stod skrammelurt og tidsel
og skreg op.

Jeg var alene, Robert
med mit køn i hånden,
men alligevel syntes jeg
at vi var to.

Jeg råbte lige midt i dyngen:
Så kom da, kælling
og mas mig med
din rustne kusse-spand.

Og hun stod op,
hun rejste sig
og raslede med skrammelhår
i vinden.

Hun rejste sig og bankede
imod mig.
En kæmpedukke gloende af klokkebøje
nittesøm.

Selv gasflaske
lod jeg svejseflammen gå
og raspede en frugtbar hieroglyf
i hendes mave.

Jeg galede på skramlet
over denne ømhed
denne kærlighed
af jern.

I Kastrup Havn
lå der en dynge skrot
som mere end forstod mig,
Robert.




Amagerdigte, 1965

Ingen kommentarer:

Send en kommentar