tag:blogger.com,1999:blog-7537377647259125599.post5623540117390129456..comments2024-02-26T10:22:50.582+01:00Comments on PROMENADEN: Noter til Øvelser og rituelle teksterMartin Glaz Seruphttp://www.blogger.com/profile/14077009079126596197noreply@blogger.comBlogger16125tag:blogger.com,1999:blog-7537377647259125599.post-7749255532952953382012-03-16T11:59:48.692+01:002012-03-16T11:59:48.692+01:00hvis "rensdyret" i LS´tekst symboliserer...hvis "rensdyret" i LS´tekst symboliserer "vild natur" (nå ja, den er vild natur), så er "rensdyret" naturen som vi/mennesket/ det romantiske menneske gerne vil se den. Naturen er jo ligeglad, den reagerer bare, og så dukker der noget andet op.Thomas Boberghttps://www.blogger.com/profile/00711251242592574100noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7537377647259125599.post-5715959326179202572012-03-15T20:47:25.748+01:002012-03-15T20:47:25.748+01:00Men din fortolkning - som jeg ikke synes er en ove...Men din fortolkning - som jeg ikke synes er en overfortolkning - der er masser af tekstuel evidens for den - er vel også en handling - en agens om du vil?Elisabeth Friishttps://www.blogger.com/profile/12725271973632408180noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7537377647259125599.post-86533954348280963552012-03-15T00:10:27.398+01:002012-03-15T00:10:27.398+01:00Den gentagne fortælling føles prægnant, symboltung...Den gentagne fortælling føles prægnant, symboltung, far skyder efter rensdyr, dyr falder, rejser sig og flygter. <br />Min forestillede præmis: det billede må nødvendigvis have en tilknytning til klimatematikken. Ellers har værket ikke sammenhæng. Billedet, den repetitive messen må mene noget om det proklamerede tema (KK). <br />En måske-overfortolkning: rensdyret ER klimakatastrofen, far og søn, menneskene, de onde, vil have ram på dyret, men men dyret bliver kun ramt på sin stolthed, sit gevir, heldigvis overlever det, rejser sig og flygter. Location: Grønland, et hotspot for KK. Rensdyret er vild natur.<br />I så fald læser jeg værket som optimisme, (som LS også siger i interview i Kulturo, vi KAN nå at ændre klodens tilstand) et forsøg på at hypnotisere læseren ind i troen på at naturen rejser sig. <br />MEN: bør der ikke finde en kamp sted? Bør bogen ikke mane til en slags ageren? Gør den det? jeg ser det ikke.Shekufe Tadayoni Heibergnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7537377647259125599.post-65053496354815607702012-02-03T21:17:05.712+01:002012-02-03T21:17:05.712+01:00Det er et rigtig fint link synes jeg. Skulle vi ik...Det er et rigtig fint link synes jeg. Skulle vi ikke samle Övelser og rituelle tekster reception hér? Evt. bare som links. Aviserne gör det ikke. Hvis der er mere der kan linkes til eller skrives om - så kom kom kom. Og husk at man godt må svare, linke om en måned eller flere eller om et år eller flere. Litteraturen er ikke tidens slave, hvorfor skulle vi väre det.Ingen gud, ingen herre.Elisabeth Friishttps://www.blogger.com/profile/12725271973632408180noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7537377647259125599.post-55968092995598080152012-02-01T20:00:33.004+01:002012-02-01T20:00:33.004+01:00http://istedgadesboghandel.blogspot.com/2012/02/ef...http://istedgadesboghandel.blogspot.com/2012/02/effektens-skinnebach.html?zx=4233180de1c95cd5<br /><br />KH<br />Thomas<br />Istedgades boghandelIstedgades boghandel/Thomas Jakobsenhttps://www.blogger.com/profile/11631724379737526342noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7537377647259125599.post-90382286952795511822012-02-01T19:58:58.436+01:002012-02-01T19:58:58.436+01:00Denne kommentar er fjernet af forfatteren.Istedgades boghandel/Thomas Jakobsenhttps://www.blogger.com/profile/11631724379737526342noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7537377647259125599.post-80241374216998781382012-01-27T09:31:42.970+01:002012-01-27T09:31:42.970+01:00Du kan kalde mig Jan. Siden starten af halvfemsern...Du kan kalde mig Jan. Siden starten af halvfemserne har jeg spekuleret på spørgsmålet, hvem man skriver til, hvis verden står foran en stor og omfattende klimakatastrofe? Eller, hvorfor overhovedet skrive så? Skal der ikke også en gang i fremtiden være et publikum? De spørgsmål havde jeg håbet Lars Skinnebach have taget op i sin bog.<br />Ud fra artiklen "Litteraturen i klimakrisens tidsalder" af Gregers Andersen i "Standart" Oktober 2011 kan Skinnebach´s tekst sikkert rubriceres som en tekst der handler om "tab af vild natur". Skinnebachs tekst skulle gerne - ud fra hvad Gregers Andersen skriver - "give nutidens menneske et par langsynede briller på, så dets nærsynethed forsvinder". Men hvis det "jeg" der optræder i bogen selv er grebet af apati, hvordan skulle læseren så miste sin blindhed for katastrofen forude?Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7537377647259125599.post-67930006792155637142012-01-25T21:10:56.959+01:002012-01-25T21:10:56.959+01:00Som i også diskuterede på "Ta' og læs&quo...Som i også diskuterede på "Ta' og læs", nævnes der jo, på bagsiden af folkeudgaven, "skinnebacheffekten", som så at sige er en måde at simulere eller fremmane et sted at skrive fra, et sted hvor bogen faktisk er blevet udgivet fordi det faktisk hjalp. <br />mht "den mindst tænkelige" virkning, så er det jo netop det referencen til "sommerfugleeffekten" er repræsentant for. Udover det kan jeg godt lide at forestille mig Skinnebach som en sommerfugl.Rasmusnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7537377647259125599.post-71235003019773948482012-01-22T19:23:32.346+01:002012-01-22T19:23:32.346+01:00(er du ikke god at skrive dit navn - jeg sætter pr...(er du ikke god at skrive dit navn - jeg sætter pris på samtalen, men kan godt lide at vide, hvem jeg taler med)<br />Når jeg skriver at løbet "nok" er kørt - mener jeg "nok". Det er ikke sikkert.Det antyder jo også det tekststed som du selv henviser til. Helt sikkert er det dog at jeg læser bogen som et forsøg på at opnå en virkning. Måske den mindst tænkelige? Men præcis hvad ved vi om, hvilken virkning vores handlinger har?<br />Det dér med folkeudgaven. Jeg tror det er en (temmelig intern) vits. Den udkom allerede for et år siden i et meget begrænset oplag (7-8 stk sagde digteren da han blev spurgt i fredags). Men i det hele forstår jeg godt din anfægtelse - og deler den - som det så småt også fremgår af noterne.Elisabeth Friishttps://www.blogger.com/profile/12725271973632408180noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7537377647259125599.post-7545214743360840632012-01-22T17:39:25.109+01:002012-01-22T17:39:25.109+01:00Næh, bogens præmis er jo "at mennesket er en ...Næh, bogens præmis er jo "at mennesket er en svulst - og at løbet nok er kørt". Det skriver du jo også selv i dine noter. Og så er det nok svært at tale om nogen fremtid, og hvem er det så Skinnebach skriver til? I den forbindelse syntes jeg også det er problematisk at bruge undertitlen "Folkeudgaven". For hvad er det for et folk der her hentydes til? Det kan jo hverken være det folk som du eller jeg tilhører, for vi skal jo begge bukke under i den klimakatastrofe der snart indtræder. Jeg tror dog også at Skinnebach selv har været opmærksom på denne problematik. Og hans måde at knibe sig ud af den på findes på side 27 hvor han skriver om sit ulykkelige kunstsyn: "Enten har jeg ret i, at vi skal ændre vores levevis radikalt allerede nu, hvis vi i første omgang skal undgå verdensomspændende sammenbrud ... (...) eller også har jeg uret. Hvis jeg har ret ..." osv. Jeg ved ikke rigtigt, hvad jeg skal syntes om dette.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7537377647259125599.post-49152254778478386112012-01-22T10:38:00.057+01:002012-01-22T10:38:00.057+01:00Jeg tror bogens præmis er at vi ikke kan vide om d...Jeg tror bogens præmis er at vi ikke kan vide om der er en fremtid. Og det er vel ikke det samme som at der ingen fremtid er.Elisabeth Friishttps://www.blogger.com/profile/12725271973632408180noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7537377647259125599.post-37143152102826983522012-01-21T23:34:33.537+01:002012-01-21T23:34:33.537+01:00Jeg har netop i eftermiddags læst "Øvelser og...Jeg har netop i eftermiddags læst "Øvelser og rituelle tekster" for første gang og jeg har derfor ikke læst den så grundig som Elisabeth Friis. Men for mig at se står det mest problematiske stadigvæk tilbage. For hvis du som udgangspunkt har "at mennesket er en svulst – og at løbet nok er kørt" må du jo også have gjort dig nogle tanker om hvem du overhovedet skriver til? Til fremtiden kan det jo ikke være, for der er jo ingen fremtid og dermed heller ingen mennesker og læsere. Og hvad med den nutid som alligevel ikke vil lytte? Så hvorfor overhovedet skrive? Fordrer projektet (som jeg har meget stor respekt for) derfor ikke en vis grad af tiltro til fremtiden og dens mennesker hvis det skal kunne lykkedes? Men en sådan tiltro kan jo ikke være til stedet hvis løbet er kørt?Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7537377647259125599.post-49415204933271710612012-01-20T16:07:28.153+01:002012-01-20T16:07:28.153+01:00mange tak for det gode link til Loyola (en indscan...mange tak for det gode link til Loyola (en indscanning af en engelsk oversættelse - inklusive frontismatter...)Elisabeth Friishttps://www.blogger.com/profile/12725271973632408180noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7537377647259125599.post-9181664053426322222012-01-20T13:36:06.420+01:002012-01-20T13:36:06.420+01:00http://www.archive.org/download/a588350800loyouoft...http://www.archive.org/download/a588350800loyouoft/a588350800loyouoft.pdf<br /><br />Loyolas Øvelser som pdf.<br /><br />Mvh Lars FAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7537377647259125599.post-87459532418269197812012-01-20T12:14:26.766+01:002012-01-20T12:14:26.766+01:00Meget interessant og meget væsentligt. Jeg er alvo...Meget interessant og meget væsentligt. Jeg er alvorligt enig med Skinnebach i, at det kan gå to veje; enten mod en ret omsiggribende "opvågnen" eller et (åndeligt) bevidsthedsskred ... eller også går det nok ikke.<br /><br />Meget fint, at Elisabeth tager dette emne op om (højere) bevidsthed. Tak herfra.<br /><br />B.h LouiseLouise Lundberg Claesenhttp://www.forlaget-pazunski.dknoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7537377647259125599.post-65950868123959286242012-01-20T10:20:41.855+01:002012-01-20T10:20:41.855+01:00Det er spændende med din åbning her, Elisabeth. Je...Det er spændende med din åbning her, Elisabeth. Jeg har tænkt meget på de rituelle tekster i bogens anden halvdel: en slags rester efter ritualet, som er svære at komme ind i, men som samtidig også rummer noget frigørende: skriften og skrivningen selv. Til efterfølgelse, måske. Sætningen som sker for øjnene af een.pewhttps://www.blogger.com/profile/17884808809324455107noreply@blogger.com